Bilgisayarsız Kodlama ile Evde Yapılacak 5 Etkinlik

Bilgisayarsız Kodlama ile Evde Yapılacak 5 Etkinlik

Bilgisayarsız Kodlama : Bilgisayarın bizimle iletişim kurduğunu biliyor muydunuz? Bilgisayarla iletişim kurmak için kodlama yapmaktayız. Kodlama dediğimiz kavramın aslında mantıklı ve sıralı işlemleri bilgisayarın anlayacağı dilden anlatmak olduğunu söyleyebiliriz. Peki kodlama yapmak için bilgisayar ve tablet olması gerekiyor mu diye sorduğunuzu duyar gibiyim. Bilgisayar olmadan bireylerin kodlama mantığını kullanmasını sağlayan, problem çözme ve düşünme becerilerini geliştirerek sorunlara farklı çözüm yolları bulmalarına yardımcı olan tekniğe Bilgisayarsız kodlama ( Unplugged Learning ) denir.

Unplugged Learning (Bilgisayarsız Kodlama) hakkında detaylı bilgi için tıklayınız.

Korkmanıza gerek yok. Bu yazımızda kodlamanın eğlenerek de öğrenebileceğini göstereceğiz. Bilgisayarsız kodlama ile evde yapacağımız 5 etkinliğimiz bu yazımızda listelenmiştir. Buyurun eğlenceniz bol olsun. #evdekal

1. Robot  Ol Dansı

Bilgisayarsız kodlama etkinliklerinden ilki Robot Ol Dansı. Robot Ol Dansı ile birlikte çocuklarımız algoritmik düşünme, komut verme, yönergeleri takip etme, canlandırma, gösterip yaptırma, işlem basamaklarını öğreneceklerdir. Şimdi bu dansı nasıl yapacağımıza bir göz atalım: Çocuklarımızı ayağa kaldırılarak aralarında biraz mesafe kalacak şekilde hizalayalım . Daha sonra sizin  yaptığınız  hareketlerin aynısını çocuğunuz  tarafından da uygulanmasını isteyelim .  Bu hareketlerin bilgisayara verilen “komutlar” ile aynı olduğunu belirtelim.

21. Yüzyılda Öğrenci Profili adlı yazıyı okumak için tıklayınız.
  • Dans koreografisi;
  1. Sırtımız dönük olacak şekilde duralım . Çocuklarımız ise ayakta rahat pozisyonunda bizleri bekliyor olsun.
  2. İlk önce yapmamız gereken sağ elimizi yukarı doğru kaldırmaktır. Sağ elimiz yukarıda iken sol elimizde yukarıya kaldıralım .
  3. Ellerimiz yukarıdayken öne doğru eğilelim el ve kollarımızı hafif sallayalım.
  4. Tekrar ellerimizi yukarıda olacak şekilde doğrulalım.
  5. Ellerimiz yukarıda iken sağ elimizi  bilekle birlikte döndürelim ve baş hizamıza getirerek bekleyelim.
  6. Sol kolumuz içinde aynı hareketlerimizi tekrarlayalım .
  7. Ellerimiz başımızın hizasında iken tüm vücudumuz oynayacak şekilde titreşim hareketi yapalım.
  8. Tıpkı bir robotun kolu gibi sol ve sağ kolumuzu bileğimizden aşağıya sarkıtalım.
  9. Bileklerimiz aşağıda iken 2 yada en fazla 3 tekrarı hızlıca yapalım .
  10. Ellerimizi tekrardan sonra yukarı kaldıralım ve sağ elimizi aşağıya robot kol şeklinde tekrar indirip kendi etrafımızda bir tur dönelim.
  11. Aynı hareketi sol kolumuz için de yapalım. Başladığımız noktaya döndüğümüzü göreceksiniz.
  12. Artık sona geldik. Tamamen rahat olalım ve dümdüz duralım. Robotumuzun şarjı bitmiş halini düşünerek bitkin şekilde aşağıya doğru hafifçe eğilelim .

Dansımızı robot dans müzikleri ile uygulayabileceğimiz gibi farklı müziklerle de canlandırabiliriz. Ayrıca hareketlerimizi hayal gücümüze göre değiştirebiliriz.

2. Şunu Yap Oyunu

Bilgisayarın çalışma mantığını daha iyi anlamak için canlandırmalar yaparak bedensel öğrenme ile algoritma mantığını daha çok kavrayalım. Bu oyunumuzda sıralı işlemler ve koşul kavramlarını kullanarak çocuklarımızın algoritmik düşünme, komut verme, koşul kavramlarını ( if/else ) öğrenmesini sağlıyoruz.

İf-Else Mantığını anlatan yazıları okumak için tıklayınız.

Günlük hayatta yaptığımız gibi bilgisayarın da bir görevi yerine getirebilmesi için sıralı ve mantıksal planlama yapması gerekmektedir. Şimdi günlük plan aktivitelerimizi düşünelim. Çocuklarımıza gün içinde yaptığı işleri sırayla söylemesini isteyelim .

Sıralı işlemler ve koşul kavramını kavratmak için yine eğlenceli bir etkinlik yapacağız. Şimdi herkesin ayağa kalkmasını isteyelim .

  1. Sağ elinizi kaldırıp salladığımızda, çocuklar kendi etrafında bir tur dönecek.
  2. Alkış yaptığımızda, çocuklarımız 2 elini havaya kaldırarak alkış yapacak.
  3. Sol elinizi kaldırıp salladığımızda, çocuklarımız  zıplayacak.

Hareketleri sırayla yaptırıyoruz ve çocukların da bu etkinlikleri size komut vererek yaptırmasını istiyoruz. Komut vererek yaptıklarında koşul programını kavramasını sağlıyoruz .

3. Kağıttan Şekiller

Çocuklarımıza boş A4 kağıtları dağıtalım ve yönergeleri beraber uygulayalım. Çocuklarımız 7 yaşından daha küçük ise gözleri açık ve yönergeleri daha az şekilde uygulayabiliriz.

  1. Elimize A4 boyutunda kağıdımızı alalım. Gözlerimizi kapatalım.
  2. Bu etkinliğimizi yaparken gözlerimizi açıp kağıdımıza bakmak ve soru sormamız yasak.
  3. A4 kağıdımızı gözlerimiz kapalı şekilde ikiye katlayalım ve üst köşeden küçük bir parça yırtalım.
  4. Bu aşamada üçüncü sırada yaptığımız işlemi tekrarlayalım .
  5. Şimdi ikiye bir kez daha katlıyoruz bu sefer sağ köşesinden küçük bir parça yırtıyoruz.
  6. Son olarak ikiye son kez katla bu kez ise ortadan küçük parça yırt .
  7. Şimdi gözlerimizi açıp kağıdımızda çıkan şekle bakalım. Komutlardan kar tanesi çıkması gerekirken farklı şekiller çıkabilir. Çocuklarımıza bu durumu  yönerge yani komut verirken anlattığımız ile karşıdakinin farklı algıladığını ve nasıl farklılaşabildiğini hatırlatalım. Konuyu pekiştirmek adına ise kulaktan kulağa oyunu oynatabiliriz.
4. Haydi Dinleyelim ve Anladıklarımızı Çizelim

Yazılı, sözlü komutları kavramamız ve uygulamaya dökmemiz günlük yaşantımızda bir çok işimizi daha hızlı yapmamızı sağlayacak olan bir beceridir. Kek pişirmek, bisiklete binmek, top oynamak ya da kemanı çalmayı öğrenmek, hep beraber oynadığımız kutu kutu pense, renkli istop gibi oyunlarda kuralları birbirimize anlatır ve aynısını yapmaya çalışırız. İşte burada birbirimize komutlar vermiş oluruz. Bir işi yapabilmek için o işi sıralamaya almak, yapacağımız işi dikkatli şekilde incelenmek, ihtiyaçları tanımlamak, izlenmesi gereken adımları tek tek yazmak ve planlamak çok önemlidir.

  1. Etkinlik  bizim belirlediğimiz geometrik şekiller ya da gemi, ev, ağaç, güneş gibi resimleri küçük kağıtlara çizelim.
  2. Başlamadan önce kronometreyi hazırlayalım. Her şekli anlatma ve çizme süresini ise en az 3 dakika ya da çocuğumuzun yaş grubuna göre değiştirelim ve başlatalım.
  3. Çizdiğimiz görselleri çocuğumuza anlatalım ve anladığını çizmesini isteyelim.
  4. Talimatları netleştirmek ve anlamasını kolaylaştırmak için soru sorabileceğini söyleyelim.
  5. Daha sonra çocuğumuzdan küçük bir kağıda siz onun çizdiğini görmeden bir resim veya şekil çizmesini isteyelim.
  6. Çizdiği şekli size anlatması için 3 dakika süresinin olduğunu hatırlatalım .
  7. Dinleyip çizdiğiniz resimlerle anlatılan resimlerin karşılaştırmasını her seferinde yapalım .

Bu etkinlikteki amacımız dinle çiz egzersizinin ne kadar hızlı ve doğru şekilde tamamlandığını görmektir. Etkinliğimizin sonunda bilgisayarla karşılaştırılmasının yapmasını isteyelim . Bilgisayarların tıpkı insanlar gibi komutlarla ve sıralı şekilde çalıştığını çocuklarımıza hatırlatalım . Eğer doğru bir komut vermez isek bilgisayarın hata yapıp çalışamayabilir durumda olabileceğini de söyleyelim.

5. Ekmek Arası

Günlük hayatta birçok işimizi sırasıyla yapıyoruz. Bilgisayarlarında verilen yönergeleri komutları sırasıyla yaptığını artık biliyoruz. Etkinliğe başlamadan önce çocuklarımızdan bir elmayı nasıl yememiz gerektiğini size anlatmasını ve sonra  sırasıyla bir kağıda yazmasını isteyelim. Başlıyoruz, hazır mısınız?

  1. En sevdikleri ekmek arasını size yazdıkları komutlarla yapmaya çalışalım.
  2. Örnek domatesli ekmek arasını nasıl yaparız diye soralım ve yazmalarını bekleyelim.
  3. Çocuğumuz domatesi al ve ekmeğin arasına koy yazdıysa bütün domatesi alalım ve ekmeğin arasına koyalım. Bu şekilde yenilemeyeceğini söyleyelim ve komutları tekrar sıralı şekilde yazmasını isteyelim.
  4. Peki doğru komutlarımız neler ?
    Ekmeği dolaptan al.
    Domatesi dolaptan çıkar ve yıka.
    Yıkadıktan sonra parçalara böl.
    Ekmeğin arasını aç.
    Domatesi ekmeğin arasına koy ve kapat.
    Yemeye hazır.
  5. Çocuklarımız doğru komutları bulana dek yazdığı her komutu uygulamalı olarak yapalım .Bu sarelleli ekmek yada sevdikleri şeylerde olabilir.

Etkinliğimizde çocuklarımızın yönergeleri komutları sırasıyla yazması gerektiğini ve doğru yazılmadığı zaman ise olmadığını bilgisayarların da bu şekilde çalıştığını hatırlatalım.

1 Comment

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir